Povýšili jsme cestování na zážitek…

SETRA TopClass S 517 HDH

Hned na začátku si musíme položit otázku, zda existuje v autobusovém světě ještě vyšší prestižní meta než je TopClass S 517 HDH?  Zástupci společnosti  EvoBus Bohemia představili médiím v tomto týdnu nový S TopClass Euro VI poprvé v Čechách. Měli jsme to štěstí, že jsme byli u toho a jako jedni z prvních si řízení nového TopClassu 517 mohli vyzkoušet.  A náš první dojem: obrovsky prostorný, velkoryse řešený autokar, jak pro pohodlí cestujících, tak i posádky. Rozdíl mezi třídou ComfortClass a  TopClass je patrný hned na první pohled, kdy jsme měli možnost porovnat oba autobusy, když stály vedle sebe. Těch dojmů, poznatků a postřehů v první okamžik je víc než jsme skutečně schopni vstřebat. Aby skutečně jedinec pochopil všechny funkce a principy pro správné ovládání, potřeboval by daleko více času, ale i tak bylo první setkání a možnost si exkluzivní autobus vyzkoušet na vlastní kůži velmi inspirativní.

SETRA TopClass S 517 HDH 4

SETRA TopClass S 517 HDH 8

Autokar SETRA TopClass S 517 HDH v Čechách, foto: Zdeněk Nesveda

Nový autobus je doslova prošpikovaný elektronickými systémy pro zvýšení bezpečnosti a komfortu ovládaní. Systémy nejen pozitivně ovlivňují bezpečnost, komfort cestování ale zároveň také snižují významným způsobem spotřebu a při jejich správném používání lze docílit celkových úspor paliva až o pět 5%.

Bezpečnost na 1.místě!

 Active Brake Assist 3 (ABA 3) – novinka č.1

Měli jsme možnost při hustém provozu na dálnici si poprvé vyzkoušet také  Active Brake Assist 3 (ABA 3), tento systém je poprvé zde aplikován také do autobusu, před tím jsme měli možnost se s ním setkat pouze v nákladních vozech Mercedes Actros.  Nový ABA 3 dokáže sledovat vozy před sebou, dodržovat naprogramovanou vzdálenost, avšak také je schopen zahájit automatické nouzové brždění v případě výskytu stacionární překážky, do které by mohl autobus narazit.  ABA 3 funguje v závislosti na aktivovaný adaptivní tempomat (ART), v praxi to znamená, že na dálnici máme navolenou maximální rychlost 100 km/h, autobus sám zpomalí za vozidlem a udržuje za ním bezpečnou vzdálenost, jakmile se rozhodneme předjíždět, vybočíme ze směru a autobus začne opět sám automaticky zrychlovat a předjíždět. Věřte, je to komfortní funkce, na kterou si velmi rychle přivyknete, nezvyk je z počátku, že vozidlo vše řeší samo, vy jenom řídíte směr a zapínáte směrová světla, úplně bez použití nohou. Proces předjíždění je možné však korigovat přidáním plynu, případně bržděním, aniž by se vyřadil systém ABA 3, je však nutné si uvědomit, že každé přidání plynu zvyšuje spotřebu! Je dobré komfortní systémy se naučit používat a ve výsledku mohou sebou přinést značné úspory ve spotřebě paliva.

PPC – nebo-li Predictive Powertrain Control – novinka č.2

Predictive Powertrain Control (PPC) je u autobusu SETRA poprvé aplikovaný zbrusu nový systém, který jsme bohužel neměli možnost si vyzkoušet díky rovinatému profilu, na kterém jsme autobus zkoušeli. O co vlastně jde? Laicky řečeno, tempomat je řízen signálem GPS, která vyhodnocuje profil terénu a vysílá signál do tempomatu, jenž v závislosti na váze vozidla, rychlosti a profilu trasy zařadí včas automaticky nejoptimálnější převodový stupeň.  Jedná se u autobusu poprvé použitý revoluční systém, jenž dokáže uspořit až 5% paliva.  Systém se automaticky aktivuje již rychlosti 25 km/hod při nižší rychlosti se vypne.

To jsou asi dvě největší novinky použité TopClass S 517 HDH, které nás maximálně zaujali. Autobus je pochopitelně vybaven dalšími systémy aktivní a pasivní bezpečnosti již ve standardním provedení, jako například, asistentem bdělosti řidiče Attention Assist (ATAS), ochranou při čelním nárazu Front Collision Guard (FCG), multifunkčního klíče, kde si může řidič nechat zobrazit různé údaje o voze. Jeho prostřednictvím může rovněž i mimo vůz řídit nejrůznější funkce, Asistent jízdy v jízdních pruzích (SPA), protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronicky řízený brzdový systém (EBS), kontrolním systémem ESP®, brzdný tempomatem pro jízdu s aktivovanou zpomalovací brzdou (retarder limiter, RL). Máme pocit, že tady z těchto systémů se zatočí hlava i ostříleným „autobusovým matadorům“!

SETRA TopClass S 517 HDH 7

SETRA TopClass S 517 HDH 3

 Autokar SETRA TopClass S 517 HDH v Čechách, foto: Zdeněk Nesveda

Co nás nejvíce zaujalo, ohromilo a překvapilo,

určitě samotný vnitřní vzdušný, světlý  prostor, obrovské zavazadlové prostory téměř 14m ᶾ a další množství odkládacích míst pro potřeby posádky. Zaujalo nás celé ergonomické řešení na pracovišti řidiče, pohodlí a vynikají výhled, jak dopředu, tak i do zpětných zrcadel. Variabilní možnosti pro seřízení volantu v  nadstandardním rozsahu. Příjemná nízká hladina hluku v celém prostoru. Výborné manévrovací vlastnosti při průjezdu zatáček. A hlavně se nám líbil výkon nového téměř 13 ti litrového motoru Mercedes  OM 471 Euro VI, kdy 460 koní pod kapotou umožňuje skutečně dynamickou svižnou jízdu s parádním zrychlením. Je toho mnohem a mnohem víc, co se nám líbilo a zaujalo nás. Nová SETRA TopClass S 517 HDH, je autobus mnoha zásadních, revolučních, technických změn a  řešení, kterými se liší výrazným způsobem od předcházející řady 400. Nejedná se v tomto případě pouze o kosmetické úpravy, ale fungl nový vůz, ovšem stále s nezaměnitelnými prvky pro autobusy SETRA.  Je zde však mnoho dalších vypracovaných detailů, které zpříjemňují život a zvyšují komfort cestování a práci posádek. Za krátkou chvíli, kdy jsme měli možnost autobus řídit a prohlédnout si ho ze všech stran, dostává  TopClass S 717 HDH od nás za 1!

Text, foto : Zdeněk Nesveda – Bus Press

SETRA TopClass S 517 HDH 2

SETRA TopClass S 517 HDH 6

SETRA TopClass S 517 HDH 1

SETRA TopClass S 517 HDH 5

SETRA TopClass S 517 HDH 9

SETRA TopClass S 517 HDH 12

SETRA TopClass S 517 HDH 10

SETRA TopClass S 517 HDH 14

Autokar SETRA TopClass S 517 HDH v Čechách, foto: Zdeněk Nesveda

Setra-logo M

VIDEO – podívejte se jak se jezdí s vlakovou lodí TopClass S 517 HDH!