Společnost Daimler Buses v minulém týdnu představila poprvé svůj nejnovější patrový autokar S 531 DT TopClass, o kterém jsem přinesl krátkou zprávu. Nový model vychází ze současně vyráběného autokaru S 431 DT, který je na trhu od roku 2002 a jezdí jich více než 2 500. (Celkem se však patrových autobusů značky Setra vyrobilo za 36 let více než 4000).
Světová premiéra: nový patrový autokar Setra S 531 DT TopClass je tady
Co asi každého u nového luxusního autokaru nejvíc zajímá, jsou technické parametry a stupeň výbavy. Ty jsou velmi podobné jako modelu 431, zejména co se týká výkonu, největší změny zaznamenávám zvenčí na karosérii a také v úrovni vybavení bezpečnostních a asistenčních systémů. Úplně poprvé jsou zde u autobusu použité systémy Active Brake Assist 4 a Sideguard Assist. (Nouzový brzdový systém Active Brake Assist 4 (ABA 4). Kromě dříve dostupných funkcí – maximálního brzdění v plném rozsahu v reakci na stacionární předměty a překážky, které se objeví před vozidlem – nyní obsahuje také detekci chodců, zatímco Sideugard Assist informuje řidiče o přítomnosti chodců a cyklistů v nepřehledných situacích, kdy vozidlo zatáčí vpravo).Nové je také pracoviště řidiče, přístrojový a panel i celá ergonomie ovladačů, tak jak je známe již z ostatních modelů řady 500. Přepracovaný, je ale i celý interiér, který je nyní daleko světlejší a vzdušnější.
Technická data S 531 DT TopClass
Rozměry:
- Délka: 14 000 mm
- Šířka: 2550 mm
- Výška: 4000 mm
- Rozvor: 6700 mm (1. a 2. náprava)
- Rozvor: 1350 mm (2 a 3. náprava)
- Převisy: 2705mm v předu/ 3 247 mm vzadu
- Poloměr otáčení: 23 100 mm
- Objem palivové nádrže: 540 l
- Objem nádrže AdBlue: 40 l
- Obsah zavazadlového prostoru: 4 m³
Pohon – podvozek
- Motor, počet válců: OM 471, 375 kW (510 hp), R6
- Obsah: 12.8 l
- Krouticí moment: 2500 Nm (1100 rpm)
- Technologie čištění spalin: řízená recirkulace výfukových plynů, technologie SCR, uzavřený filtr částic
- Norma: Euro VI
- Stálý převod zadní nápravy: i=3.583
- Převodovka: 8-speed – MB GO 250-8 (PowerShift)
- Retarder: Voith – sekundární, kapalinový
- Přední náprava: Setra, náboji kol MB
- Zadní náprava: MB RO 440
- Řízení: ZF Servocom 8098
Bezpečnostní a asistenční systémy
- Elektronický systém stability (ESP) vč. (ASA), brzdový asistent (BAS), asistent Lane (SPA), adaptivní tempomat (ART) se systémem Stop & Go, aktivní brzdový asistent 4 (ABA 4), prediktivní řízení pohonů (PPC) Pomoc při startu, pomocná brzda při zastavení a při startování, stabilizační tyč na přední a zadní nápravě, elektronická regulace výšky (ENR)
Sedadla
- Sedadla počet míst: 78, čalounění Setra Voyage Ambassador, sklopné sedačky / opěradlo v kombinaci Composition / fabric, 2bodové pásy na všech sedadlech cestujících (sedadlo řidiče a průvodce: 3bodové bezpečnostní pásy), sedadla cestujících po stranách nastavitelné, opěrky, + opěrky nohou, sklopné stolky, sedačka řidiče Isringhausen NTS 2 (typ 6860), + jedno sedadlo pro průvodce
Výbava
- Kožený multifunkční volant
- Audio / video systém Coach Multimedia System (CMS) s DVD přehrávačem
- Coach MediaRouter pro přístup k internetu a Wi-Fi
- Zásuvky 230 V na boční stěně, pro každé dvousedadlo
- Individuální větracími otvory a LED čtecí lampičky
- LCD video monitory, úhlopříčka obrazovky 48 cm (19 palců)
- Klimatizační systém EvoCool TopAir
- Hasicí systém s detekčním vedením v motorovém prostoru
- LED dálkové světlomey
- Systém pro mytí světlometů
- Funkce osvětlení v rohu
- LED denní svítilny
- Snímač dešťový senzor
- Dveřní kamery
- Ložnice pro odpočinek řidiče
- Mikrofon pro průvodce
- Comfort Plus kokpit: Kuchyňský kout s kávovarem (2 x 40 šálků)
- WC
Letos o novém luxusním autokaru S 531 DT určitě ještě hodně uslyšíme i s ohledem na jeho oficiální premiéru na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijk, který se tam uskuteční v říjnu.Zdeněk Nesvedazdroj: Daimler Buses
.
.